Helg

Äntligen helg. Känner mig lite små hängig och rosslig i halsen och så har det varit flera dagar nu. Har ändå stått ut och jobbat för har liksom inte varit för hängig för det. Men ska bli skönt med lite ledigt nu i alla fall.

Vädret får styra vad helgen kommer bestå av, men har tänkt en sväng till birsta i alla fall. Kanske inte det smartaste valet när alla har fått lön, men har lite småsaker jag behöver köpa. Sen tar jag dagarna som de kommer helt enkelt. Gillar att ha en dag då vi gör något särskilt och en dag när vi bara är hemma och grejar på.

Dock är tanken att fortsätta med altanbygget här nu snart! Vi har köpt en möbel dit ut och det kommer bli så mysigt att vara där sen. Jag längtar tills det är färdigt!! Snart så :) Blir ett extra rum. Härligt!

Resor

Sitter och kollar resor... känns som om jag inte gör annat. Letar i alla fall en resa och när jag väl lyckas hitta någon så är det endera slutsålt eller skyhöga priser. Har liksom en gräns för hur mycket jag tycker olika resor är värda. Blir gaaaalen!

Sen har jag ju även ett "lyxproblem". Jag vill åka till ett land där jag inte varit tidigare inom Europa och det finns tyvärr inte många fler länder som lockar som jag inte redan besökt. Och de jag vill besöka är svindyra eller slutsålda. Ge upp?! Nä, inte än, men är nära att jag kastar in handduken...

intervjuer

En dag hemma med den här mannen är inte fel. Han fick vara hemma idag då jag bara skulle iväg en kort stund under dagen för att intervjua inför c uppsatsen. Onödigt att skicka iväg han på dagis för den stunden liksom.

Vi mös på länge i pyjamaserna imorse och jag tror att det gör alla barn gott att få vara hemma och vila när tillfälle ges.

Intervjuerna gick bra och vi har nu intervjuat hälften av de vi tänkt. Nackdelen är att det är så svårt att få tag i folk som vill/har tid att bli intervjuade så just nu inväntar vi svar från resten.

Men nu blir det jobb i dagarna tre så skolan får vänta. Dock hoppas jag på att kunna boka in resten av intervjuerna snart så vi kan fortsätta med uppsatsen.

Pynt

Är så sugen på att fixa och dona hemma. Greja på och göra fint. Både inne och ute. Ute är det lite för kyligt än dock, men är så sugen på fina blommor ute nu så det är inte sant! Får nöja mig med påskpyntet inne så länge och det är nog mysigt det med faktiskt. Jag gillar påsken.

Vatten

Den stora vårfloden är här. Åtminstone om man ska tro vattenmängderna som forsade fram överallt runt gården idag. Har tillbringat mycket tid till att fixa diken och försökt få vattnet att ta de bästa vägarna.

Simon tyckte såklart det var jättekul och i ärlighetens namn tycker jag det med. Det är nåt visst med att leda vatten och skapa fria passager för det.

Nu hoppas jag det avtar i vattenmängd så att allt kan torka upp sen. Längtar så till torr barmark. Men det har verkligen smält massor idag och det är toppen det. Ett steg närmare våren :)

Våren tinar fram

Sakta men säkert börjar våren väckas till liv.  Nya spår visar sig i snön, allt tinar och det droppar och rinner vatten i alla dess diken. Påsksakern åkte fram igår och vi har plockat in björkris för att möta de första spirande bladen.

Bara idag så har mycket hänt ute på gräsmattan. Den syns mer och mer och jag riktigt känner hur det kliar i fingrarna över att sätta igång ute på gården. Räffsa löv, klippa bort döda grenar och förbereda för sommarens blommor. Något nytt för i år är att Simon och jag ska förså några saker. Kul att testa på och hoppas det ska gå bra. Det börjar vi med imorgon!

Älskade vår.

Uppsägning

Då var det gjort. Uppsägningen är inlämnad och jag besitter nu den ärofulla titeln arbetslös. Jag hoppas att det inte blir långvarigt dock, utan önskar hitta ett jobb att trivas på framöver.

Kändes märkligt att liksom inte gå och jobba där nå mer, men kvälls och helg jobb lockar mig inte längre.

Jaja, nya tag mot framtiden!

Sluttampen

Tänk jag har varit på min sista föreläsning nu. Mitt sista seminarium. Mina sista lektioner med min roliga studiegrupp. 3,5 år har verkligen gått fort!

Vi skriver nu c uppsatsen för fullt och v.22 är det dags att se om den får godkänt eller inte.

Inte långt kvar nu. Tjohooo!!

Trött

Har verkligen inte kommit tillbaka tidsmässigt än. Känner mig trött och orkeslös och omotiverad till allt. Huvudet är liksom inte med och orkar knappt tänka på nåt alls. Somnar i soffan (vilket jag vissterligen ofta gör ändå hihi) tidigt om kvällarna.

Kanske är bra att klockan ska skruvas fram till helgen så jag och tiden kan mötas upp lite. Hade behövt en ledig dag i hemmets lugna vrå och göra absolut ingenting. Men det kommer aldrig att hända.

Kämpa på.

Kontraster

Jag älskar att våren är på väg. Jag hatar att väderprognosen säger snö imorgon. Det vill jag inte ha!

Kontraster. Precis som allt annat i livet. Har mycket att tänka och fundera kring just nu och har svårt att fatta beslut. Det är inte lång tid kvar att fundera heller och jag känner mig stressad. Tiden får utvisa, men jag önskar ändå att jag visste vad jag ville just nu.

Skingrar tankarna med lite tv tittande och rese sökande ett tag tror jag bestämt!

Tidsomställning

Sakta men säkert börjar den komma tillbaka. Vardagen. Men jag känner mig fortfarande som en zoombie om kvällarna. Levande död på något vis. Inte mycket kan väcka liv i mig samtidigt som jag ändå är vaken. Förutom när jag ligger som en döing i soffan då. För då är det omöjligt att öppna upp ögonen.

Lever fortfarande efter tidsskillnaden på Maldiverna. Gäller att försöka hålla sig vaken om kvällarna.

Har i alla fall haft en härlig dag utomhus trots att luften var lite kylig. Känns skönt att våren är på väg.

Rikedom

När jag kommer hem från en resa känner jag mig rik. Rik på nya upplevelser och erfarenheter. Rik på minnen och rik på intryck som olika kulturer, nya människor och platser kan ge. Jag känner mig som en förändrad människa. Ingenting annat kan jämföras med att resa. Ingenting annat kan ge mig det resor gör för mig.

Jag delar detta med så många andra. Det jag sedan tillbringar min tid med under mina resor gör i sin tur att jag känner en gemenskap med världen. Jag delar ett intresse med andra och det känns som om jag tillhör en grupp med människor som alla älskar det jag gör lika mycket.

Under min resa jag kom hem ifrån igår har jag träffat många härliga människor. Jag kommer minnas det danska paret som älskade snorkling så som jag, den äldre kvinnan som vi varje dag pratade med som kom från Österrike och som vi delade erfarenheter med, de hjälpsamma människor som jobbade på Maldiverna, paret från Tunisien, kvinnan som plockade snäckor och gav till syrran i Dubai, alla vänliga leenden jag fått från människor från världens alla hörn.

Jag är rik.

Kite beach

Det blev en sväng på Kite beach idag och så blev det en sväng sightseeing med. Nu har jag sett det jag ville se av Dubai och är redo att åka hemöver imorgon.

Dubai är en extrem stad på många sätt och det byggs nya byggnader överallt. Så sjukt med tanke på att det egentligen är en öken. Såg dromedarer i öknen idag med föresten, kul :)

Planet går tidigt imorgon bitti så nu ska jag packa iordning väskan. Hörs i Sverige igen.

Dubai

En heldag med sightseeing i Dubai. Phu...! Men vad mäktiga byggnader och är helt tagen av fontänten vid Burj Khalifa. Så häftigt.

Vi har besökt massor av ställen idag och jag älskar att alla nationaliteter finns här. Det känns spännande på något vis och alla är så vänliga. Jag älskar det.

Nu blir det mer sightseeing innan vi drar hemåt imorgon igen :)

Dubai

Då har vi lämnat Maldiverna och befinner nu oss i Dubai. Snacka om kontrast! Från lugnet till hetsen. Jag vill tillbaka!!!

Hotellet här i Dubai är fint och fräscht. Inte hunnit se så mycket av staden än, mer än mall of emirates och det var nog de... så stort och vi gick vilse därinne och kom knappt ut.

Nä en god natts sömn på det här så är jag nog redo att möta staden imorgon. Från en hop on hop off buss. Det blir bäst så. Gosinatt :)

Delfiner

Idag har vi varit iväg på en snorklingtur. Fick den stora äran att simma med ett stort antal delfiner. Såååå häftigt!

Vi såg även en sköldpadda och bläckfiskar idag. Har verkligen sett mycket här och är väldigt nöjd över resan.

Imorgon är sista dagen här på ön innan vi drar vidare mot nya äventyr och jag hoppas att den blir minst lika bra som alla andra.

Semester

Här på resorten är allt prydligt och fint. Rummen städas 2 ggr per dag och stränderna och området i det stora hela sopas och städas från fallna löv och liknande dagligen. Idag städades även havet (!) från tång som blåst in.

Jag och syrran har haft bra snorkling idag vid husrevet. Snorklade första gången direkt efter frukost vilket var en fullpott! Massor, massor med fiskar, hajar och en stor rocka såg vi.

Nu börjar solen gå ner och snart är det dags för middag. De serverar mycket indisk mat här och det är så gott. Mums!

Resorten

Tänkte jag skulle skriva lite om resorten vi är på här på Maldiverna. Den heter sun island resort&spa och ligger på south ari atoll. Detta är Maldivernas största ö och har många fler mindre fina öar i närheten. Här på ön finns flera restauranger, pool och stränder runt om givetvis.

Det finns även ett spa, en liten golfbana, tennisbana och ett dykcenter. Vattensportaktiviteter finns det också men har aldrig sett någon använda dom. Det finns en souvenirshop och lite andra småbutiker.

Nu kanske detta låter som en jättestor ö, men det är det inte trots att det är den största. Man kan gå runt den, över den osv utan problem. Finns även cyklar att hyra om man vill det. Utanför eller ja även in vid stranden simmar revhajar, rockor och fiskar. Det finns ett rev att snorkla vid och vattnet här är så härligt!!

Jag lovar att alla som åker hit kommer trivas som fisken i vattnet!! :)

Akvarium

Havets akvarium, fria fiskar, hajar och rockor. Inte instängda i en glaslåda eller simbassäng. Det är så man ska uppleva vilda djur!

Här träffar vi bläckfiskar, sjögurkor, krabbor, eremitkräftor. Och såklart fiskar, hajar och rockor som jag berättade om igår. Fiskarna är minst lika nyfikna på oss som vi är på dom och det är fantastiskt att se dem i sin naturliga miljö.

Paradiset

Vi fortsätter att njuta av fantastiska Maldiverna!

Idag har vi utforskat ön lite mer, vi har snorklat på olika rev och sett många härliga fiskar i alla dess färger och former. Fick även äran att snorkla med revhajar och träffa massa stingrockor vid stranden.

Har även sett många flygande hundar och även flygande fiskar. Maten är toppen och blev bjuden på färsk kokos av en lokalbo. Mums!

Maldiverna

Nu är vi äntligen framme efter en lång resa. Den långa resan var dock värt det, för detta ÄR paradiset på jorden!! Så underbart fint vart man än tittar och så annorlunda mot mina tidigare resor.

Vi har hunnit se massa olika fiskar och hajar. Och håller på att utforska ön för fullt. Underbart!!

Resa

Ut i vida världen var det dags för idag! Men det är inte bara det inte. Först tåg till Arlanda, sen väntan där några timmar, sen flyg till Dubai i 6,5 timme. Där sitter jag nu. På Dubais flygplats. Mitt i natten deras tid. Benen är trötta och nästa flyg går om 2,5 timme. Det flyget tar 4 timmar. Sen väntan igen på inrikes flyg och till sist en motorbåt.

Destinationen är Maldiverna. Närmare bestämt south ari atoll. Hotellet sun island resort&spa. Vi flyger med Emirates, vilket var väldigt bra till Dubai. Såg två filmer. Älskade Disneys nya. Men så älskar jag ju havet själv så.

Vi hörs förhoppningsvis från Maldiverna - om jag hittar någon internet uppkoppling :)

Smacken

Det som först såg ut att bli lite gråmulet, sprack senare upp i strålande solsken. Vi tog en utflykt till Smacken och njöt i det härliga vädret!

Imorgon bär det av på äventyr mot andra spännande platser ute i världen :)

Sol

En sådan där fin vinterdag fick vi idag igen. Så härligt att vara ute i solen! Jag älskar detta väder och det är det nog många med mig som gör. Har bara varit hemma idag. Fixat och donat på. Hönsen har njutit i solen och små pojkarna fick äntligen gå ut igen efter deras karantän inne efter sjukdomen.

Som vanligt var det dock mest Katten Korven som var ute. Melker är inte så mycket för vinter han :)

Hoppas på lika fint väder imorgon igen. Då blir det utomhus för hela slanten :)

Tentan

Den omtalade, den beryktade, den fruktade tentan är över! Och kan ni gissa resultatet?! Jo, hela 24 poäng av 25 möjliga (!!) Såååå skönt att den är över nu. Nu lägger jag det åt sidan och nu är det c uppsatsen som gäller. Tänk, inte långt kvar! Jippie :)

Har varit mycket press och stress över tentan och annat jag velat fått gjort så nu är jag slut som artist. Ligger faktiskt redan i sängen och klockan är bara halv nio. Men jag behöver vila. Imorrn väntar jobb. Så lika bra att vila upp sig ordentligt. Gosinatt!

förmån

Har tagit mig lite extra förmåner denna vecka. Detta i form av att ha Simon ledig från dagis. Så mysigt att ha han hemma trots att jag sitter med skolarbete vissa delar av dagen. Vi trotsade även blöt, slask vädret och gick ut en stund.

Såååå less på vinter. Eller inte vinter, utan blötväder. Dock längtar jag väldigt mycket tills alla promenad och ridvägar är framme igen. Less på samma och samma vägar hela tiden. Så less så jag skiter i promenaderna och trycker i mig choklad istället haha!

Och ja... imorrn gäller det. Tentan från helvetet.